תכנות לאנרדואיד בקלות פרק 5 – בניית Layouts על ידי xml

בפרק זה אנו נתקין את אופן כתיבת layouts באמצעות XML.
בעיקר נתרכז בסוגי controls, ואיך כדאי לגשת לממשקים מעט מורכבים יותר מאשר תבניות סטנדרטיות.
בואו ניזכר רגע באפליקצייתhello world מפרק 3
 
<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent" >
    <TextView
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:layout_centerHorizontal="true"
        android:layout_centerVertical="true"
        android:text="@string/hello_world"
        tools:context=".MainActivity" />
</RelativeLayout>


אז מה יש לנו כאן?
יש לנו RelativeLayout שהוא בעצם container, נהוג להתחיל כל קובץ layout באיזשהו container שכזה.
RelativeLayout בעצם הינו Layout אשר כל הרכיבים אשר הם הילדים שלו מסודרים באופן יחסי אחד לשני, לדוגמא: במידה ויש לנו TextView ו Button.
נשים לב כי באופן אוטומטי כאשר יוצרים פרוייקט Android חדש, אנו מקבלים TextView ללא אלמנט id.
מהו אותו id?
על מנת להגדיר control ב XML, ולעשות בו שימוש דינאמי או שינוי התוכן שלו או מאפיינים אחרים, אנו צריכים reference ל id שלו. איך כל זה מתחבר לנו?
בואו נגדיר id עבור ה TextView :


android:id=”@+id/tv1”


למעשה אנו מוסיפים id חדש לפרוייקט (אשר יירשם באותו קובץ R בתיקיית gen באופן אוטומטי) בשם tv1
לאחר מכן, במידה ונרצה לשנות את התוכן של ה TextView, בקוד ה java של ה Activity המתאים, נרשום:


TextView tv1 = (TextView)findViewById(R.id.tv1);
tv1.settext(“goodbye world”);



המתודה findViewById מחזירה View, לכן אנו צריך לבצע Casting ל TextView, מכיוון ש setText הינה מתודה של textView.
הערה לגבי RelativeLayout
במידה ולא נגדיר באופן מפורש את אופן הסידור שלהם, הם יהיו אחד על השני, נוכל להשתמש ב intellisense של Eclipse על מנת לראות את מגוון האפשרויות שלנו
clip_image005



לדוגמא:
Layout_toLeftOf=”@id/tv1” – יציין כי ה control יהיה ממוקם מתחת ל control עם id=tv1
Layout_above=”@id/tv1” – יציין כי ה control יהיה ממוקם מעל ל control עם id=tv1
הפקודות הבאות ימרכזו את ה control במרכז ה container:
android:layout_centerHorizontal="true"
android:layout_centerVertical="true


· **ישנה חובה לציין רוחב וגובה עבור כל control ע"י:
Layout_width
Layout_height
ניתן להתמש במידות עצמן ב:
- “wrap_content” – למעשה יתכווץ ויתרחב ע"פ התוכן שקיים , למשל TextView שיתרחב ויתכווץ ע"י גודל הטקסט שבתוכו.
- “fill_parent” – למעשה יתפוס את אותו המקום כמו ה"אבא" שלו, במקרה שלנו ה"אבא" שלו הינו ה RelativeLayout
- כמו כן, ניתן להשתמש במידות שהן ב dp,sp,px – הקונבנציה היא להשתמש ב
dp(dip – density independent pixels).
סוגי controls נוספים:
EditText
Checkbox
DatePicker
TimerPicker
ScrollView
ListView
ImageView
ImageButton
ToggleButton
עבור כל control ישנם כמה מאפיינים ספציפייים אשר ניתן להגדיר, לדוגמא:
Control מאוד שימושי הינו EditText – (תיבה להזנת טקסט), למשל – אם ברצוני לייעד את ה EditText להזנה של מס' טלפון, אני אוכל להגדיר כי tap על תיבת הזנת הטקסט יקפיץ מקלדת נומרית, זאת ע"י הגדרת המאפיין:
android:inputType="number"



אלמנטים נוספים שיכולים לעזור לנו בבנייה של layouts:
Gravity, Layout Gravity
android:gravity
משפיע על האלמנט הפנימי של ה View, לדוגמא – הטקסט שבתוך ה TextView
android:layout_gravity
משפיע על האלמנט עצמו ביחס להורה שלו
Gravity,layout_gravity יכולים לקבל ערכים :
clip_image009
ככלל אצבע יש להשתמש ב RelativeLayouts, אך כמובן שיש לשקול את הנושא לפי המשימה שעל הפרק. לפעמים LinearLayout יהיה יותר נוח לשימוש, או אפילו Layouts מיוחדים כגון:
FrameLayout, ScrollView, TableLayout



Comments

Popular posts from this blog

Spinner VS AutoCompleteTextView

Utilizing Http response cache

ORM for android